Uutiset

Toimiston aukioloajat

Vappuna 1.5. on toimisto suljettu. Iloista vappua!

Vapun jälkeen toimisto on auki ma-to klo 9-15. Perjantaisin suljettu!

Taksiliitto ärähti

Taksiliitto ärähtää: Nyt riittää taksialan syyllistäminen!

Liikennepalvelulaki on osoittautunut taksiliikenteen osalta täysin epäonnistuneeksi. Nyt lain valmistellut ministeriö liikenneministerin johdolla yrittää kääntää lain ongelmat taksialan aiheuttamiksi, vaikka syylliset ovat ministeriössä.

Taksiliitto varoitti useaan otteeseen lain valmisteluvaiheessa kaikista niistä ongelmista, joita nyt on havaittu. 1.7.2018 voimaan tulleen lain myötä palvelun saatavuudessa on ongelmia jopa maakunnallisesti merkittävän kokoisissa kaupungeissa, kuten Ikaalisissa. Hintataso on julkisuudessa olleiden tietojen mukaan noussut merkittävästi. Työvoiman osaamisessa on selkeitä puutteita sekä kielitaidon että paikallistuntemuksen osalta. Kalliiksi käy monin tavoin, sillä myös alan tuomat verotuotot ovat tilastojen mukaan laskusuuntaiset.

Tulevat ongelmat olivat tiedossa

Kansainvälisten kokemusten myötä nämä hankaluudet olivat ennakoitavissa, mutta taksialaa ei haluttu kuunnella. Laki ajettiin härkäpäisesti läpi sääntelyn keventämisen nimissä. Kun ei tunnettu sääntelyn perusteita, oltiin sokeita myös tuleville ongelmille. Ja kun ei ollut kiinnostusta tutustua toimialaan ja asiakkaiden tarpeisiin, oli ongelmia väistämättä edessä. Nyt kaikki tehdyt virheet yritetään työntää taksialan ratkottavaksi.

– Ministerin ja ministeriön olisi syytä tunnustaa virheensä ja lähteä rakentamaan toimivaa tulevaisuutta taksialan kanssa yhteistyössä. Kilpailuvirasto, Traficom ja LVM selvittelevät ja selittelevät, mutta näin eivät asiat etene, Taksiliiton puheenjohtaja Kai Andersson toteaa.

Yrittäjien määrä kasvanut, mutta verotuotot ovat laskeneet

Tilastokeskuksen tilastojen mukaan lain voimaantulon jälkeen taksialan arvonlisäverollinen toiminta on vähentynyt, verotuotot ovat siis laskeneet. Arvonlisäverovelvollisia yrityksiä on kesäkuusta vuoden loppuun tullut lisää vain reilut 150 kappaletta, vaikka uusia taksiliikennelupia on samaan aikaan myönnetty tuhansia.

– On aiheellista kysyä, missä nämä toimijat ovat? Andersson ihmettelee.

Todennäköisesti suurin osa luvista on pöytälaatikoissa ilman todellista toimintaa. On myös todennäköistä, että toiminnan aloittaneistakin merkittävä osa on jäänyt arvonlisäverotuksen ulkopuolelle syystä tai toisesta.

Vapaassa markkinassa yrittäjä vastaa vain omasta laadustaan

Aiemmin yhteiskunnan ja taksialan välillä oli sopimus. Lupien määrä oli rajoitettu ja vastineeksi taksiyrittäjät sitoutuivat hoitamaan kaikissa kunnissa ajo- ja päivystysvelvoitteen sekä hoitamaan kuljetukset yhteiskunnan sääntelemällä enimmäishinnalla. Tästä sääntelystä ministeri halusi eroon ja samalla loppuivat taksiyrittäjien velvoitteet. Nyt jokainen yrittäjä vastaa vain omasta toiminnastaan.

– Nyt on turha itkeä sellaisen perään, mitä yrittäjiltä ei enää vaadita, muistuttaa Andersson.

Suomalainen taksi palvelee nykylain puitteissa niin tehokkaasti ja taloudellisti kuin mahdollista. Viranomaisilta vaaditaan nyt vastuunkantoa ja peiliin katsomista. Eivät taksiyrittäjät halua katsoa vierestä, kun oma elämäntyö ja pienyrittäjän elinkeino vedetään huonolla politiikalla surkealle tolalle.

– Taksialan syyllistämisen on loputtava! Andersson vaatii.

Lisätietoja:
Kai Andersson, Suomen Taksiliitto ry:n puheenjohtaja, p. 0400 400 348
Timo Koskinen, Suomen Taksiliitto ry:n toimitusjohtaja, p. 040 570 9070

Tilaushinta nousee 1.6.2019

Taksi Hämeen taksin tilaushinnoittelu muuttuu 1.6.2019.
Uusi hinta 0600 55 1111 tilausnumerolle on 2,76€/puhelu + 0,35€/min.
Samalla jonotus muuttuu maksuttomaksi 85 sekuntiin asti.

Lähimaksun raja nousee 50 €:on

Lähimaksun raja nousee 50 euroon viikon päästä, useimmilla pankeilla muutos tulee heti voimaan
Finanssiala ry:n tutkimuksen mukaan jo 79 prosenttia suomalaisista käyttää lähimaksua. Lähimaksun raja muuttuu pankkien korteissa automaattisesti.

Lähimaksun rajaa nostetaan 25 eurosta 50 euroon perjantaina 12.4.

Nordea ilmoitti perjantaina, että 50 euron raja tulee sen korteissa automaattisesti voimaan, eikä muutos edellytä asiakkailta toimia.

”Alkuvaiheessa on kuitenkin mahdollista, ettei korkeampi lähimaksu onnistu kaikissa paikoissa, koska myös kauppiaiden maksupäätteiden tulee olla päivitettyjä uuteen rajaan”, Nordea ilmoitti tiedotteessaan.

Pankit nostavat korttiensa lähimaksurajaa eri aikoihin. Muista pankeista muun muassa OP on ilmoittanut jo aikaisemmin, että 50 euron raja tulee automaattisesti voimaan sen korteissa 13.4.
Danske Bankilla raja muuttuu 12.4. Aktia puolestaan kertoo verkkosivuillaan, että sen korteilla raja nousee huhtikuun loppupuolelta alkaen.

Maksurajan korotus on sekä asiakkaiden että kauppiaiden toivoma muutos.
Finanssiala ry:n tutkimuksen mukaan jo 79 prosenttia suomalaisista käyttää lähimaksua. Kaksi vuotta sitten luku oli 52 prosenttia.
Erityisen suosittua lähimaksaminen on nuorten keskuudessa, mutta 75–79-vuotiaistakin 57 prosenttia vastaa käyttävänsä lähimaksua.

Rajan nousu vaatii joitakin toimia maksupäätteiden haltijoilta. Kioskinpitäjien ja muiden yrittäjien kannattaa olla yhteydessä maksupalveluntarjoajaansa tai laitetoimittajaan. Kortinhaltijoiden ei tarvitse tehdä mitään rajan nousemisen takia.

”Tällä hetkellä lähimaksuominaisuus on seitsemässä kymmenestä Nordean maksukortista ja se sisältyy kaikkiin uusiin sekä uusittaviin kortteihin”, kertoo Nordean korteista vastaava johtaja Valtteri Korhonen.
Nordea kertoo, että lähimaksamisen suosio on moninkertaistunut vuosittain. Lähimaksuominaisuuden väärinkäyttö on sen mukaan pysynyt vähäisenä.
”Tiedossamme ei ole yhtään sellaista tapausta, jossa kortin tiedot olisi kopioitu julkisuudessakin esitetyillä laiteilla korttipetosten tekemiseksi”, Korhonen sanoo.
”Älypuhelimella tai esimerkiksi älykellolla tapahtuvan lähimaksamisen suosio on kasvanut räjähdysmäisesti lyhyessä ajassa. Apple Pay ja Google Pay toimivat miljoonissa myymälöissä ympäri maailmaa, ja mobiilimaksamisen keinoin lähimaksuja on pystynyt jo pitkään tekemään millä tahansa summalla.”

Taksinkuljettajan kokeen vaatimukset

Uusi määräys: Taksinkuljettajan kokeen vaatimukset
Julkaistu 29.03.2019 13:16

Liikenne- ja viestintävirasto on 29.3.2019 antanut määräyksen taksinkuljettajan kokeen vaatimuksista.

Määräys tulee voimaan 1.4.2019 ja sillä kumotaan 21.3.2018 samasta asiasta annettu määräys.

Laissa liikenteen palveluista annetun lain muuttamisesta säädetään, että taksinkuljettajan kokeessa ei enää mitata paikallistuntemusta. Vastaavasti taksinkuljettajan kokeen vaatimuksia koskevasta Liikenne- ja viestintäviraston määräyksestä on poistettu paikallistuntemuksen mittaamista koskevat osiot. Taksinkuljettajan kokeessa ei siten enää 1.4.2019 alkaen testata paikallistuntemusta.

Muilta osin määräys vastaa asiasta aiemmin annettua, nyt kumottavaa määräystä.

Lisätietoja

Asiantuntija Pasi Parviainen, pasi.parviainen(at)traficom.fi; puh. 029 534 5390
Lakimies Iida Huhtanen, iida.huhtanen(at)traficom.fi; puh. 029 534 6060

Taksi Häme & Taksi Helsinki yhteistyöhön

Taksi Helsinki laajenee edelleen – taksin voi pian tilata myös Kanta-Hämeessä numerosta 0100 0700

Taksi Helsinki on tehnyt yhteistyösopimuksen Taksi Hämeen taksivälityksen siirtymisestä Taksi Helsingin palvelukeskukseen. Kanta-Hämeen taksiasiakkaita palvelee kesäkuusta alkaen myös Taksi Helsingin puhelinpalvelu sekä tilaussovellus 0100 0700.

Taksi Helsingin ja Taksi Hämeen kesäkuussa käynnistyvä yhteistyö sisältää matkaketju- sekä teknologiayhteistyötä ajovälityksen osalta. Tavoitteena on, että Kanta-Hämeen alueella taksitilaukset voi 1.6.2019 lähtien tehdä nykyisin käytössä olevan 0600 55 1111 puhelinpalvelun lisäksi numerosta 0100 0700, sekä 0100 0700 -tilaussovelluksella. Kanta-Hämeen yritysasiakkaiden taksitilaukseen on jatkossa tarjolla mm. Taxi Butler ja Internet Booker -palvelut.

– Yhteistyö Taksi Hämeen kanssa palvelee tavoitettamme laajentua valtakunnalliseksi toimijaksi. Nyt olemme jo Varsinais-Suomessa, Satakunnassa, Pohjois-Savossa sekä pääkaupunkiseudulla. Kesäkuusta alkaen asiakas voi tilata taksin turvallisesti ja nopeasti samasta numerosta myös Kanta-Hämeessä, kertoo Taksi Helsingin toimitusjohtaja Jari Kantonen.

– Taksi Helsingillä on määrätietoinen strategia markkinoiden laajentamiseen. Taksi Hämeellä on ainutlaatuinen tilaisuus olla yhteistyökumppani Suomen suurimman tilausvälitysyhtiön kanssa ja hyödyntää yhteistyökumppanimme osaamista, teknologiaa, markkinointia ja myyntiä sekä kilpailutusasiantuntemusta. Yhteistyön avulla vahvistamme alueellisesti Taksi Häme -brändiä, tehostamme yhtiön välitystoimintaa ja haemme henkilöstösäästöjä sekä synergiaetuja teknologiasta ja puhelinvaihderatkaisusta. Suhtaudumme tulevaan yhteistyöhön erittäin positiivisella mielellä, sanoo Taksi Hämeen toimitusjohtaja Juha Sirviö.

Taksi Hämeen toiminta-alue käsittää koko Kanta-Hämeen alueen. Yhteistyön käynnistyessä Taksi Helsingin palvelukeskus välittääkin taksit Hämeenlinnaan, Hattulaan, Janakkalaan, Valkeakoskelle, Pälkäneelle, Forssan seudulle, Riihimäelle, Lopelle ja Hausjärvelle. Samalla Taksi Hämeen välityshenkilökunta siirtyy Taksi Helsingin työnjohdon alaisuuteen.

Lisätietoja:

Jari Kantonen, toimitusjohtaja, Taksi Helsinki Oy, jari.kantonen@taksihelsinki.fi, p. 040-543 1438
Juha Sirviö, toimitusjohtaja, Taksi Häme, juha.sirvio@aluetaksi.net, p. 040-860 9116

Taksi Helsinki Oy
Taksi Helsinki Oy on pääkaupunkiseudun ja Suomen suurin taksitoimija 1340 taksilla. Asiakaslähtöinen kehitystyö, laadunvalvonta ja uusien palvelutuotteiden kehitys ovat tekijöitä, joilla Taksi Helsinki haluaa varmistaa asiakastyytyväisyyden nyt ja tulevaisuudessa. Taksitilauksen vaivattomuus, luotettavuus ja monipuoliset tilaustavat ovat keskeinen osa Taksi Helsingin asiakaspalvelukonseptia.

Taksi Häme
Taksi Häme (Kanta-Hämeen Aluetaksi Oy) on autoilijoiden omistama tilausvälitys- ja markkinointiyhtiö. Välitämme maan luotetuimmat taksikyydit toiminta-alueellamme asuville yli 210 000 ihmiselle. Tavoitteenamme on korkea asiakastyytyväisyys, ympäristöpolitiikka on osa yhtiömme yhteiskuntavastuuta. Seuraamme ja kehitämme toimintaamme osaavien yhteistyökumppaneidemme kanssa. Taksimme ovat nykyaikaisia, vähäpäästöisiä ja turvallisia. Taksi Häme on Turvallisesti Tuttu.

Autoilijainfo 27.3.2019

Yhtiön hallitus päätti 19.3. pitkän valmistelun jälkeen solmia yhteistyösopimuksen. Taksimarkkinat muuttuvat nyt rajusti. Synergiaetuja on haettava henkilöstökustannusten suhteen, uusia markkinoita on etsittävä kuluttaja- ja yrityspuolelta. Uudella kumppanillamme on määrätietoinen strategia markkinoiden laajentamiseen ja nyt Taksi Hämeellä ainutlaatuinen tilaisuus olla yhteistyökumppani hyödyntäen kumppanin osaamista, teknologiaa, markkinointia ja myyntiä sekä kilpailutusasiantuntemusta.

Yhteistyön avulla vahvistetaan alueellisesti Taksi Häme –brändiä, turvataan yhtiön välitystoimintaa ja haetaan henkilöstösäästöjä sekä synergiaetuja teknologiasta sekä puhelinvaihderatkaisusta.

Tervetuloa kuulemaan yhteistyön aloittamisesta ke 27.3. klo 18-20 Hml:n OP:n kokoustilassa.

J.S.

Ajokortin ulkoasua uudistetaan

Uusien ajokorttien ulkoasu muuttuu hiukan nykyisestä 1.4.2019 alkaen. Uusi ajokortti on entistäkin turvallisempi. Kortin koko ja pääväri pysyvät ennallaan. Muutoksella ei ole vaikutusta ajokortin hankkimiseen tai nykyisten ajokorttien voimassaoloaikoihin.

”Ajokortin ulkoasua muutetaan tietyin määräajoin. Seuraamme mm. turvatekijöiden kehitystä ja otamme uusia käyttöön. Ajokortin käytön suhteen mikään ei kuitenkaan muutu ja se käy tuttuun tapaan esim. äänestyspaikoilla henkilöllisyyden osoittamisessa”, kertoo kehityspäällikkö Pekka Hiltunen.

”Suomalainen ajokortti on yhteneväinen muiden EU-maiden korttien ja EU-ajokorttisäädösten kanssa, ja uutta korttia voi käyttää myös ulkomailla aivan samoin kuin nykyistäkin ajokorttia”, jatkaa Hiltunen.

Vuosittain Suomessa myönnetään n. 330 000 ajokorttia ja kaikkiaan voimassa olevia ajokortteja on Suomessa n. 3,7 miljoonaa.

Ulkoasumuutoksia myös muihin kortteihin

Samassa yhteydessä muuttuvat myös muiden Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin myöntämien korttien ulkoasut. Muutoksia tulee ajokortin lisäksi muiden tieliikenteen korttien, esim. taksinkuljettajan ajoluvan ja digipiirturikorttien ulkoasuihin, kuten myös merenkulun pätevyyskirjojen sekä ilmailun ja rautatieliikenteen lupakirjojen ulkonäköön. Lisäksi kansainvälinen huviveneenkuljettajankirja muuttuu paperisesta muovikortiksi.

Kaikki vanhat korttimallit pysyvät edelleen voimassa.
TrafiCom 20.3.2019

KKV päivitti taksialalle antamaansa ohjeistusta

1.2.2019

Taksialan avautuminen kilpailulle heinäkuussa 2018 muutti kilpailuviranomaisen roolia ja tehtäviä taksialalla. Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) julkaisi ennen markkinoiden avautumista verkkosivuillaan ohjeistusta taksialalle kilpailuvalvonnan painopisteistä taksimarkkinoilla. Taksialaan liittyvien selvitystensä sekä taksialan toimijoilta saamiensa tietojen perusteella KKV on katsonut tarpeelliseksi täsmentää ohjeistustaan enimmäishinnan asettamisen sekä ajovuoroista sopimisen osalta.

Enimmäishinnan asettaminen on hintayhteistyötä, joka on yleensä kiellettyä kilpailijoiden kesken. KKV on aikaisemmin taksialalle antamassaan neuvonnassa katsonut, että kuluttajat saattavat hyötyä yhteisesti sovituista enimmäishinnoista esimerkiksi puhelimitse tai sovelluksen välityksellä taksia tilattaessa. Kuluttajille saattaa kuitenkin syntyä perusteltu odotus siitä, että enimmäishinta soveltuu kaikkiin samalla tavaramerkillä tarjottuihin kyyteihin. Ei vain silloin, kun taksitilataan esim. sovelluksella tai puhelimitse. Virasto katsookin, että enimmäishinnoittelusta mahdollisesti saatava kuluttajahyöty edellyttää lähtökohtaisesti, että enimmäishintaa sovelletaan kaikkiin samalla tavaramerkillä tarjottuihin kyyteihin (myös taksitolpilta/asemilta otetuissa kyydeissä).

KKV:n päivittämässä ohjeistuksessa on myös korostettu, että ajovuoroista sopiminen keskenään kilpailevien autoilijoiden kesken on lähtökohtaisesti kiellettyä kartellitoimintaa. KKV:n selvityksissä on tullut esille, että ajovuoroista sovitaan edelleen ja vaihtelevin perustein. Ajovuoroista sopiminen kilpailijoiden kesken voi olla sallittua vain hyvin poikkeuksellisesti, jos yritykset voivat osoittaa, että se hyödyttää kuluttajia ja on välttämätöntä.

KKV seuraa markkinoiden kehittymistä ja tulee myös jatkossa päivittämään ohjeistustaan tarpeen mukaan.